27.11.12

Jaume Cela

Divendres 16 de novembre vam assistir a una conferencia del mestre i pedagog Jaume Cela i Ollé sobre El mestre del futur.

Va néixer a Sarrià el 14 d’agost de 1949 i ja des de petit era un extraordinari aficionat a la lectura i al cinema. Va compaginar el seus batxillerat i el treball en diferents escoles fins que va començar ha estudiar a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Recolzat i estimulat per la seva família va començar en el mon de la narració. Ha escrit més de 60 llibres amb alguns premiats i l’any 2008 rep la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya. Actualment es professor al CEIP de Bellaterra on dur a terme la seva direcció i també fa classes.

Comença la conferencia amb la qüestió de com s’ha de mantenir un espai educatiu i que els mestres han de tenir uns pilars necessaris pel futur:· tossudesa        
· iniciativa           
· esforç
· motivació

La seva societat era molt diferent a la que tenim actualment, pensa que és massa accelerada. Aquesta acceleració la trobem molt ben reflexada  en la nostra societat, creiem que les coses que tenim son definitives i l’endemà, ja son absoltes. Això també repercuteix als Mestres ja que és una exigència per saber que fer a cada moment, hem de concretar el currículum que necessita un nen.

Sobre això, no hi està d’acord ja que pensa que amb aquesta acceleració els hi robem robem el seu temps per a jugar, per avorrir-se, per perdre el temps... També comenta que actualment els nens s’estressen, fet que no és compatible ja que ells són els QUI estressen i mai poden ser ells mateixos els estressats.               

Un altre tema del que va parlar va ser la diversificació, de la manera que les tecnologies estan canviant l’àmbit educatiu. Les coses es poden fer igual amb pantalla o sense.

Va parlar de la crisi, que durarà  molt de temps però això no ho han de notar els nens per que la societat té un compromís amb tots aquests nens.
Exposa el tema de la immigració a l’escola, de que té les seves influències: diferents maneres de veure el món, més de dos centes llengües diferents a Barcelona, adaptacions de la nostre cultura (festes pròpies d’aquí), adaptacions alhora de menjar...

Per acabar, ens proporciona vuit verbs amb el que ens defineix al bon mestre:
  • ACOLLIR: ja que cada nen és únic            
  • MOSTRAR: la complexitat del món         
  • ACOMPANYAR: ser un guia pel nen, estar al seu costat, donar-li estimació, donar-los afectivitat. Descobrir-lo el món que els envolta                
  • MOTIVAR: el coneixement dels alumnes, com han d’actuar davant la nostre complexa societat i que sàpiguen escoltar                
  • DONAR AUTONIMIA: ajudar a que els nens facin i dissenyin el seu projecte de la vida
  • RESPONSABILITAT: respecte als nens que van a l’escola a aprendre, l’escola és la vida a obrir portes!
  • MALMETRE: un mestre no pot fer petit a un alumne desmotivant-lo, no pot atacar la seva autoestima
  • ESCOLTAR: tenir empatia respecte els altres, voler aprendre per tal de desenvolupar les capacitats i competències. Escoltar vol dir refer la nostra experiència a traves de l’altre. Un mestre ha de saber escoltar ja que l’escola és el lloc on s’hi va a preguntar i és l’espai on hi ha d’haver-hi equivocacions.            


Per ser un bon mestre s’ha de tenir paciència, tenir confiança, saber esperar, tenir humor i humilitat.

"Ser mestre és una aventura compartida. Aventura per què no hi ha res preparat i tot s'ha d'anar construint i compartida, no només eduquen les escoles sinó que també intervenen altres agents com la família i altres”

No hay comentarios:

Publicar un comentario